بیکران
یا ابا صالح المهدی ادرکنا

لینکدونی

آرشیو موضوعی

آرشیو

لینکستان

صفحات جانبی

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

581- حکومت جهانی امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

سؤال: حضرت سلیمان (ع) در سوره ص آیه 35 از خدا ملكی می خواهد كه بعد از آن به كسی ندهد آیا این با اصل ظهور و روایاتی كه می گوید، امام زمان مالك زمین می شود در تناقض نیست؟

پاسخ :

هدف اصلى از بعثت انبیاى الهى، ابلاغ کلام خدا به مردم و آموزش روش صحیح زندگى است. اما برخى از مسائل دینى، چون قوانین مالى، جهاد و .. بدون در دست داشتن قدرت حاکم، تحقق نمی‌یابد. حال اگر مدیریت جامعه تسلیم خواسته‌هاى انبیا نگردد، بر خود ایشان واجب است که در پى اقدامى عملى، قدرت را به دست گرفته و در انجام دستورات الهى، تمام سعى خویش را به کار ببندند. از این‌رو، لازم بود تا برخى از انبیاى الهى، چون سلیمان(ع)، محمد(ص) و.. در قالب حکمرانان جامعه، دارای قدرت در مُلک و

حکومت باشند تا هدف از رسالت انبیا به مشکل برنخورد.اما این‌ که چرا باید، سلیمان(ع) در میان دیگر انبیا داراى حکومتى منحصر و ویژه باشد؟! پاسخ آن این است كه هر یک از انبیا، باید براى اثبات نبوّت خویش دلیلى به نام معجزه، از خود بروز دهد، که در طول تاریخ تکرار نشود؛ لذا به تناسب اوضاع جامعه‏ آن روز، خداوند حکومت بی‏مانند را به عنوان اعجاز سلیمان(ع) برگزید. سلیمان(ع) از خداوند، حکومت و مُلکی را طلب می‌کند که به هیچ‌کس بعد از او چنین چیزی نداده باشد: «قالَ رَبِّ اغْفِرْ لی‏ وَ هَبْ لی‏ مُلْکاً لا یَنْبَغی‏ لِأَحَدٍ مِنْ بَعْدی إِنَّکَ أَنْتَ الْوَهَّابُ»؛[[1]] «گفت: پروردگارا! مرا بیامرز و مرا مِلکى عطا کن که پس از من کسى سزاوار آن نباشد، که تو بخشاینده‏اى». پس علت انحصار حکومت سلیمان(ع) را باید در دعا و تقاضاى خود ایشان جستجو کرد. همان‌طور که در روایتی، درباره علت چنین درخواستی چنین نقل شده است: على بن یقطین از امام کاظم(ع) سؤال کرد آیا جایز است پیامبر خدا بخیل باشد؟ امام(ع) فرمود: «نه». عرض کرد پس چرا سلیمان مى‏گوید: «رَبِّ اغْفِرْ لِی وَ هَبْ لِی مُلْکاً لا یَنْبَغِی لِأَحَدٍ مِنْ بَعْدِی» و دلیل و معنای این آیه چیست؟ امام(ع) فرمود: «حکومت دو گونه است: حکومتى که از طریق ظلم و غلبه و اجبار مردم به دست مى‏آید، و حکومتى که از سوى خداوند است؛ مانند حکومت خاندان ابراهیم و طالوت و ذوالقرنین، سلیمان از خداوند خواست حکومتى به او دهد که هیچ‌ کس نتواند بعد از او بگوید از طریق غلبه و ظلم و اجبار مردم به دست آمده است. لذا خداوند متعال باد را مسخّر فرمان او ساخت که به نرمى هر کجا او مایل بود جریان مى‏یافت، و صبحگاهان فاصله یک ماه را مى‏پیمود، و عصرگاهان فاصله یک ماه را، و خداوند متعال شیاطین را مسخّر او ساخت که براى او ساختمان مى‏ساختند و غواصى مى‏کردند، و علم سخن گفتن پرندگان را به او تعلیم داد، و حکومت او را در زمین پا بر جا ساخت، لذا در همان زمان و زمان‌هاى بعد مردم دانستند که حکومت او هیچ شباهتى به حکومتى که مردم آن را برمى‏گزینند، و یا از طریق قهر و غلبه و ستم حاصل مى‏شود، ندارد».[2] از این روایت به دست می‌آید که سلیمان(ع) این حکومت را به عنوان معجزه‌ای برای حقانیت خود طلب کرده است، نه به جهت ارضای هوای نفس  تا خواسته او ناپسند باشد. و ویژگی معجزه، دست‌ نیافتن دیگران بدان می‌باشد.

بنابراین، هیچ مانعى ندارد که امام زمان(عج) حکومت‌ وسیع‌تر و گسترده‌تر از سلیمان پیدا کند اما ویژگی‌هاى آن را (مانند تسخیر باد و شیاطین و ...) نداشته باشد.[3]چون هدف از حکومت جهانی امام زمان (عج) با هدف حکومت سلیمان فرق دارد و حکومت حضرت احتیاجی به این ویژگی ها ندارد، هدف از حکومت حضرت بنابر آیه قران ً یَعْبُدُونَنی‏ لا یُشْرِكُونَ بی‏ شَیْئا[4] عبادت خداست که آن را در کل جهان گسترش دهد، و ارزشمند آن است که مردم با فهم و عقل خود که ترقی پیدا می کند[5] به این هدف برسند نه با آن ویژگی خاص ، اما هدف حکومت سلیمان؛ نشان دادن بندگی خود در حال حکومت مقتدراست. لذا ویژگی های آنها هم متفاوت خواهد بود.

علامه طباطبایی(ره) می‌نویسد: درخواست سلیمان(ع) درخواست براى خودش است، نه درخواست منع از دیگران، نمى‏خواهد درخواست کند که دیگران را از سلطنتى چون سلطنت او محروم کند و فرق است بین این‌که مُلکى را که مختص به خود است، درخواست کند، و این‌که اختصاص آن را برای خود بخواهد.[6]

خلاصه این‌که؛ سخن از کم و زیاد و افزون‏طلبى و انحصارجویى نیست، سخن از این است که کمال نبوّت در این است که از نظر معجزات ویژگی‌هایى داشته باشد که آن را از نبوّت انبیاى دیگر مشخص کند، و سلیمان جویای چنین ویژگی‌هایی بود.[7]

وحکومت امام عصر(عج) تمام مؤلفه های تربیتی مٌلک سلیمان را در خود دارد، تمام معجزات سلیمان و بلکه فراتر، تمام معجزات پیامبران را در خود دارد، بنابراین ملک امام زمان(عج) فراتر از مٌلک سلیمان است و ملک سلیمان، تنها الگویی کوچک از حکومت امام عصر(عج) است . حضرت علی‏(علیه السلام) فرمود: «سلطنت ما از سلطنت سلیمان بزرگ‏تر و پادشاهی ما از پادشاهی او وسیع‏تر است».[8]

برگرفته از مرکز مطالعات حوزه علمیه قم


[1]- سوره ص، آیه 35.

[2]  - شیخ صدوق، علل الشرائع، ج 1، ص 71، کتاب‌فروشی داوری، قم، چاپ اول، 1385ش.

[3]  - مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج ‏19، ص 282 - 283، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ اول، 1374ش.

[4]  - سوره نور آیه 55

[5]  - عن الباقر علیه السلام قال: إذا قام قائمنا وضع یده علی رؤوس العباد، فجمع بها عقولهم و کملت بها أحلامهم. بحارالانوار ج 52 ص 328

[6]  - طباطبایی، سید محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج 17، ص 205، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ پنجم، 1417ق.

[7]  - تفسیر نمونه، ج ‏19، ص 283. 

[8]  - « ان ملکنا اعظم من ملک سلیمان وسلطانا اعظم من سلطانه» بحار الانوار ج 52 ص 328

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.

درباره وبلاگ

این وبلاگ صرفا علمی و تحقیقی و در راستای نشر و ترویج فرهنگ و معارف اسلامی برای استفاده اقشار مختلف جامعه خصوصا جوانان راه اندازی شده است و در آن علاوه بر آثار و نوشته های مدیر وبلاگ از مقالات و نوشته های علمی از سایر نویسندگان و سایت های معتبر نیز با ذکر منبع بهره برده می شود و از هر گونه پیشنهاد و انتقاد علمی و منصفانه استقبال می شود و نشر و استفاده از مقالات آن با ذکر منبع بلا مانع است.
مدیر وبلاگ : عبدالرحیم رضاپور

آخرین پست ها

جستجو

نویسندگان

اوقات شرعی