بیکران
یا ابا صالح المهدی ادرکنا

لینکدونی

آرشیو موضوعی

آرشیو

لینکستان

صفحات جانبی

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

566- برکات وجودی فاطمه زهراء سلام الله علیها

نه سال زندگی حضرت فاطمه زهرا ـ سلام الله علیها و این همه برکات

همه فرزندان پیامبر اسلام ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ قبل از بعثت آن حضرت متولد شدند جز حضرت فاطمه زهرا ـ سلام الله علیها ـ و ابراهیم درباره سال تولد حضرت زهرا ـ سلام الله علیها ـ بین مورخین شیعه و سنی اختلاف نظر وجود دارد. اكثر مورخین شیعه بر این باورند كه آن حضرت بعد از بعثت حضرت رسول ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ متولد شده است. چنان كه مورخین سنی بر این باورند كه حضرت زهرا ـ سلام الله علیها ـ قبل از بعثت متولد شده است.

عده ای می نویسند حضرت زهرا ـ سلام الله علیها ـ در سالی متولد شدند كه قریش كعبه را بنا می كردند یعنی پنج سال قبل از بعثت.(1)

برخی می گویند آن حضرت در سال دوم بعثت متولد شدند یعنی در حدود 41 سالگی پیامبر اكرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ(2) و برخی هم می گویند: آن حضرت پنج سال بعد از بعثت پیامبر اكرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ متولد شدند.(3)

اما در روز تولد آن حضرت ظاهرا هیچ اختلافی نیست و همه متفقند كه در روز بیستم جمادی الثانی این امر اتفاق افتاده است.

اما اینكه شیعیان معتقدند خانم فاطمه زهرا ـ سلام الله علیها ـ بعد از بعثت متولد شده است، به این دلائل:

روزی عایشه از رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ از علت زیاد بوسیدن فاطمه زهرا ـ سلام الله علیها ـ سئوال كرد حضرت فرمودند. اصل وجود فاطمه زهرا ـ سلام الله علیها ـ از میوه بهشتی است و آن میوه در شبی كه پیامبر اكرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ به معراج رفتند به آن حضرت اهدا شد،(4) معراج پیامبر اكرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ قطعا بعد از نبوت و بعثت آن حضرت بوده است. از اینروی مورخین شیعه با استناد به این روایت گفته اند ولادت آن بانوی بزرگ اسلام بعد از بعثت رخ داده است.

2. بر اساس برخی روایات خود اهل سنت آمده است كه وقتی ابوبكر و عمر از فاطمه زهرا ـ سلام الله علیها ـ خواسنگاری كردند حضرت پیامبر اكرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ آنان را با این عذر كه فاطمه زهرا ـ سلام الله علیها ـ كوچك است، رد كرد.(5)

اگر گفته اهل سنت درست باشد كه فاطمه پنج سال پیش از بعثت به دنیا آمده در این صورت باید او به هنگام خواستگاری كه به اتفاق همه مورخان پس از هجرت بوده، حدود هجده یا نوزده ساله باشد در حالی كه به كسی كه در این سن باشد، كوچك گفته نمی شود.

3. بر طبق قریب به اتفاق گزارشات تاریخی فاطمه زهرا ـ سلام الله علیها ـ بعد از هجرت از مكه به مدینه ابتدای چهاردهم بعثت با علی ـ علیه السلام ـ ازدواج كرد و اینكه این ازدواج در چه تاریخی صورت گرفت باید گفت فاطمه بعد از ورود به مدینه مدتی كه حضرت رسول در خانه ابو ایوب انصاری حضور داشتند در آن منزل بود یعنی حدود هفت ماه، بعد از آن كه حضرت رسول با سوده ازدواج كرد فاطمه را نزد این خانم سپرد و بعد از آنكه با ام سلمه تزویج نمودند فاطمه زهرا ـ سلام الله علیها ـ به حجره این خانم منتقل شدند. وحضرت امور فاطمه را به این بانو سپردند.(6)

4. از امام باقر و امام صادق ـ علیهما السلام ـ نقل شده است كه حضرت فاطمه زهرا ـ سلام الله علیها ـ پنج سال بعد از بعثت رسول مكرم اسلام ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ در روز بیستم جمادی الثانی در شهر مكه متولد شدند و هفتاد و پنج روز بعد از رحلت پیامبر اكرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ روز سه شنبه سوم جمادی الثانی در مدینه به شهادت رسیدند.(7)

5. علاوه بر این ها به اتفاق مورخین و دانشمندان شیعه و سنی حضرت فاطمه زهرا ـ سلام الله علیها ـ در سال یازدهم هجری شهید شدند ولی در روز شهادت اختلاف نظر وجود دارد چنانچه برخی شهادت آن حضرت را در ماه ربیع الاول و برخی ماه ربیع الثانی گفته اند بعضی معتقدند كه آن حضرت سه ماه بعد از رحلت پیامبر اكرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ شهید شدند بعضی شش ماه را گفته اند ولی آنچه بین مورخین شیعه شهرت دارد 75 روز و یا نود و پنج روز پس از رحلت پیامبر اكرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ حضرت زهرا ـ سلام الله علیها ـ شهید شدند.(8) قول به 75 روز با حدیثی كه از امام صادق ـ علیه السلام ـ نقل شده است مطابقت دارد.

بنابر آنچه گفته شد كه هم از منابع اهل سنت و هم از روایات ائمه معصومین ـ علیهم السلام ـ و كتب تاریخی شیعه چنین بر می آید ولادت آن حضرت سال پنجم بعثت بوده است هر چند كه برخی از مورخین اهل سنت میلاد آن حضرت را پنج سال قبل از بعثت ذكر كرده اند و نقل آنها با حدیثی كه از عایشه در منابع خودشان نقل شده نقض می شود و اینكه همه مورخین شیعه و سنی متفقند كه آن حضرت بعد از هجرت، با علی ـ علیه السلام ـ ازدواج كردند و اینكه یك سال بعد از هجرت این امر محقق شده یا دو سال، اختلاف است ممكن است بعد از برقراری عقد مدتی به صورت نامزدی سپری شده باشد چنانچه برخی منابع به این امر كه بین زفاف و عقد و خواستگاری آن حضرت فاصله افتاده است اشاره كرده اند. در هر صورت اگر بپذیریم كه این ازدواج در سال دوم هجرت رخ داده است در این موقع حضرت زهرا ـ سلام الله علیها ـ ده سال سن داشته و در جامعه عربی مخصوصا در آن دوره چنین ازدواجی رایج بوده و حتی امروزه هم در برخی جوامع عربی و افغانستان و پاكستان رایج است و اسلام هم از این ازدواج منع نكرده است و از نظر عقل هم منعی ندارد.

طبق آنچه كه بین مورخین و در كتب تاریخی نقل شده است حضرت علی ـ علیه السلام ـ و فاطمه زهرا ـ سلام الله علیها ـ علاوه بر محسن شهید كه در شكم مادر شهید شد، دارای چهار فرزند بودند كه در مدت زندگی آن ها و در زمان پیامبر اكرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ متولد شدند. بزرگترین فرزند ایشان امام حسن مجتبی ـ علیه السلام ـ است كه در 15 رمضان سال سوم هجرت متولد شد.(9) یعنی یكسال بعد از ازدواج حضرت زهرا ـ سلام الله علیها ـ و دومین فرزند ایشان امام حسین ـ علیه السلام ـ می باشد كه در سوم شعبان سال چهارم هجری در مدینه متولد شد.(10) و آنچه كه مشهور بین مورخین است این است كه آن حضرت شش ماهه به دنیا آمد.

سومین فرزند خانواده حضرت زینب كبری ـ سلام الله علیها ـ است كه در سال پنجم هجری روز 5 جمادی الاول در مدینه متولد شد و چهارمین فرزند خانواده ام كلثوم یا زینب صغری است كه در سال های آخر عمر پیامبر اكرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ متولد شد.

ابن شهر آشوب می نویسد: حضرت فاطمه زهرا ـ سلام الله علیها ـ دوازده ساله بود كه امام حسن را به دنیا آورد و فرزندان آن حضرت عبارتند از: حسن و حسین و محسن ـ علیهم السلام ـ زینب و ام كلثوم.(11)

بنابراین اینكه حضرت فاطمه زهرا ـ سلام الله علیها ـ در سن 18 سالگی شهید شدند حداقل در بین مورخین شیعه كه بر اساس روایات نقل شده از ائمه معصومین می باشد شكی نیست و اینكه آن حضرت موقع شهادت چهار فرزند داشتند را شیعه و سنی(12) نقل می كنند و حتی برخی از مورخین اهل سنت به سقط شدن محسن هم اشاره دارند.

لذا هیچ بعد ندارد و عقل سلیم با توجه به شرایط جامعه عربی آن روز چنین امری را قبول دارد. زنی كه قابلیت حمل داشته باشد سالی یك بار یا دست كم دو سال یك بار هم اگر زایمان انجام دهد باز در طی زمان مذكور، داشتن چهار فرزند كاملاً محتمل است.

مطالبی كه ذكر شد خلاصه ای بود از آنچه در منابع متعدد به آن اشاره شده است.

 

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

پاورقی:

 

1. اصفهانی، ابوالفرج، مقاتل الطالبین، نجف، مکتبه الحیدریه، بی تا، ص30.

2. مجلسی، محمدباقر، بحارالأنوار، بیروت، موسسه الوفاء، 1403ق، ج43، ص8.

3. بغدادی، ابی الثلج، تاریخ الائمه، قم، بصیرتی، بی تا، ص6.

4. نیشابوری، ابوعبدالله الحاکم، المستدرک الصحیحین، هند، 1334ق، ج3، ص156. سیوطی، جلال الدین، الدرالمنثور، تهران، مکتبه اسلامیه، 1377ش، ج4، ص153. تاریخ بغداد، ج5، ص87.

5. سبط بن جوزی، تذکرة الخواص، نجف، حیدریه، 1383ق، ص306 ـ 307.

6. بحارالانوار، همان، ج43، ص10.

7. همان، ج43، ص9.

8. طبسی، محمد جواد، حیاة الصدیقه فاطمه، قم، بوستان کتاب، 1381ش، ص266 ـ 265.

9. شیخ مفید، الارشاد، قم، آل البیت(ع)، 1413ق، ج2، ص5.

10. همان، ج2.ص 27.

11. ابن شهر آشوب، مناقب آل ابی طالب، بیروت، دارالمعرفة، بی تا، ج3، ص132.

12. ر.ک: منابع اهل سنت: ابن عبدالبر، الاستیعاب، بیروت، داراجیل، 1413ق، ج4، ص1894. عزالدین، ابن اثیر، اسد الغابه فی معرفة الصحابه، بیروت، دارالفکر، 1409ق، ج4، ص299. ابن قتیبه، المعارف، قاهره، الهیئة المصریه العامة للکتاب، 1992م، ص211. ابن کثیر، البدایه و النهایه، بیروت، دارالفکر،1407ق، ج3، ص346. مقدسی، مطهر بن طاهر، البدء و التاریخ، مکتبه الثقافة الدینیه، بی تا، ج5.ص75. بیومی مهران، محمد، السیرة فاطمه الزهرا(س)، اصفهان، سفیر 1418ق، ص127.

 

elii jooon
جمعه 27 اسفند 1395 04:44 ب.ظ
روزتون پر از رنگهاى قشنگ پر از خبرهاى خوب سرشار از انرژى مثبت یه عالمه لبخند خیلی افتخار میدید پیش من هم بیاین
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.

درباره وبلاگ

این وبلاگ صرفا علمی و تحقیقی و در راستای نشر و ترویج فرهنگ و معارف اسلامی برای استفاده اقشار مختلف جامعه خصوصا جوانان راه اندازی شده است و در آن علاوه بر آثار و نوشته های مدیر وبلاگ از مقالات و نوشته های علمی از سایر نویسندگان و سایت های معتبر نیز با ذکر منبع بهره برده می شود و از هر گونه پیشنهاد و انتقاد علمی و منصفانه استقبال می شود و نشر و استفاده از مقالات آن با ذکر منبع بلا مانع است.
مدیر وبلاگ : عبدالرحیم رضاپور

آخرین پست ها

جستجو

نویسندگان

اوقات شرعی