تبلیغات
بیکران - 553- وظیفه منتظران در قبال امام زمان عج 2
بیکران
یا ابا صالح المهدی ادرکنا

لینکدونی

آرشیو موضوعی

آرشیو

لینکستان

صفحات جانبی

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

553- وظیفه منتظران در قبال امام زمان عج 2

ب- وظایف منتظران در قبال حضرت             

1-معرفت و شناخت امام(علیه السلام)

از مهمترین وظایف منتظران در برابر امام(علیه السلام) شناخت آن حضرت است، منظور از شناخت امام، تنها شناخت ظاهرى و حسب و نسب وى نیست، چه آنكه بسیارى از كسانى كه به دشمنى و جنگ با ائمه علیهم السلام برخاستند به طور كامل حسب و نسب و چهره ى ظاهرى امام را مى شناختند، بلكه مقصود از معرفت و شناخت امام(علیه السلام) شناخت مقام امام و اعتقاد به امامت او و واجب الطاعة دانستن وى و واسطه ى نزول رحمت و الطاف الهیه قرار دادن است.

چنین معرفتى ما را با رمز عبودیت خالق هستى آشنا نموده و از بندگى طاغوت ها مى رهاند. روایات متعددى براین مهم تأكید و دلالت دارند كه به پاره اى از این روایات اشاره مى كنیم:

پیامبر اكرم(صلى الله علیه وآله) فرمودند:

«من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة».([1])

هركس بمیرد و امام زمانش را نشناسد به مرگ حاهلیت مرده است.

آرى شناختن امام(علیه السلام) شناختن خطِّ حركت تكاملى و خصوصیات آن است و نشناختن این خط یا مستلزم ركود است و سقوط یا انحراف و حركت در جهت ضد، و اینها همه دورى و دورشدن از هدایت است و سقوط در ورطه هلاك و جاهلیت.

از حضرت امام صادق(علیه السلام) نقل شده است كه: «روزى امام حسین(علیه السلام) بر یاران خود وارد شدند، بعد از حمد خداوند و درود بر پیامبر اكرم(صلى الله علیه وآله) فرمودند:

«اى مردم! خداوند بندگان را نیافرید مگر براى اینكه او را بشناسند زمانى كه او را شناختند او را پرستش كنند و هنگامى كه او را پرستش كردند با عبادت او از بندگى غیر او بى نیاز مى شوند. شخصى سؤال كرد: اى پسر پیامبر! پدر و مادرم فداى شما باد معرفت خداوند چیست؟ فرمود: شناخت اهل هر زمانى نسبت به امامشان، امامى كه طاعت او بر آنان واجب است».([2])

معرفت و شناخت امام عصر(عج) به اندازه اى اهمیت دارد كه با وجود آن درك كردن ظهور آن حضرت و درك نكردن ظهور مساوى و یكسان شمرده شده و عارف به امام ثواب كسى را خواهد داشت كه در ركاب آنحضرت باشد چنانكه امام باقر مى فرماید:

«هر كسى بمیرد و امامش را شناخته باشد تقدم و تأخیر این امر (ظهور مهدى) او را زیان ندهد، اگر كسى بمیرد و امام خود را شناخته باشد مانند كسى است كه در خیمه ى امام قائم(عج) همراه او باشد».([3])

از این رو توصیه شده كه در عصر غیبت معرفت نسبت به امام زمان(عج) را از خداى متعال بخواهید و مرتب چنین دعا كنید:

«اللهم عرفنى نفسك فانك ان لم تعرفنى نفسك لم اعرف نبیك، اللهم عرفنى نبیك فانك ان لم تعرفنى نبیك لم اعرف حجتك، اللهم عرفنى حجتك فانك ان لم تعرفنى حجتك ضللت عن دینى».([4])

بارالها خودت را به من بشناسان كه اگر خودرا به من نشناسانى پیغمبرت را نخواهم شناخت بارالها! پیغمبرت را به من بشناسان كه اگر پیغمبرت را به من نشناسانى حجت تو را نخواهم شناخت، بارالها حجت خود را به من بشناسان كه اگر حجت خودرا به من نشناسانى از دینم گمراه مى گردم.

2 - انتظار فرج

از جمله وظائف مهم مردم در زمان غیبت انتظار فرج و چشم به راه ظهور دولت حق بودن است تا آنجا كه در روایات به عنوان برترین عبادت شمرده شده، پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) فرموده اند:

«با فضیلت ترین عبادت ها انتظار فرج است».([5])

در پاره اى از روایات انتظار فرج از واجبات شمرده شده است چنانكه از عبدالعظیم حسنى روایت شده كه گفت:

« بر سرورم حضرت محمد بن على الجواد(علیه السلام) وارد شدم خواستم كه درباره ى قائم از آن حضرت سؤال كنم كه آیا همان مهدى است یا غیر او؟ پس خود حضرت آغاز سخن كرده به من فرمود: اى ابوالقاسم به درستى كه قائم از ماست و اوست مهدى كه واجب است در زمان غیبتش انتظارش كشیده شود و در ظهورش اطاعت گردد و او سومین از فرزندان من است».([6])

3 - غمگین بودن در فراق حضرت

از جمله ى  وظایف منتظران، در دوران غیبت گریان بودن بر آن حضرت است. از حضرت امام صادق(علیه السلام) روایت شده كه فرمودند:

«به خدا قسم غایب مى شود امام شما زمانى از روزگار و مردم آزموده مى شوند تا آنكه گفته مى شود مُرد یا كشته شد و به كدام وادى رفت و هر آینه گریان مى شود بر او چشمان مؤمنان».([7])

و این سرشك غم است كه از چشمان منتظران یوسف زهرا جارى است و هر بامداد جمعه در غم دورى قبله د لهایشان اینگونه مى سرایند:

«آیا كسى است كه مرا یارى كند تا به همراهى او ناله و گریه را طولانى كنم؟ آیا ناله كننده و بى تابى هست كه من بازارى او را در هنگام تنهائیش یارى و همراهى كنم؟ آیا در چشمى خار رفته است كه چشم من (در ناراحتى و اشك) با او هم دردى نماید؟»([8])

علّت این حزن و اندوه مى تواند امور ذیل باشد:

الف) غایب بودن آن حضرت و نرسیدن دست به دامان وصالش و روشن نگشتن دیدگان به نور جمالش با این كه او در میان مردم است و بر زوایاى اعمال آشكار و پنهان بندگان اطلاع دارد.([9])

امام رضا(علیه السلام) در این باره مى فرمایند:

«چه بسیار زنان و مردان مؤمنى كه متأسف و محزون در وقت فقدان ، معین ما یعنى حضرت حجت هستند».([10])

ب) حزن و اندوه براى مظلومیت امام و دین مبین اسلام، زیرا آن مجسمه ى غیرت از یك طرف ظلم و ستم و بى عدالتى هاى روى زمین را مى بیند و نیز نظاره گر تشتت امت اسلام و هجوم دسیسه هاى شیاطین و مقهور شدن دین قاهره است و از طرفى دیگر به واسطه ى مساعد نبودن زمینه ى  ظهور و به واسطه ى اعمال ناپسند بشریت در پرده غیبت بسر مى برد و دستش از اجرا  و صدوراحکام الهى و جلوگیرى از ظلم و بیداد ظالمان كوتاه است».([11])

نكته حائز اهمیت این است كه امامان معصوم نیز به خاطر غیبت امام زمان(عج) مى گریستند به عنوان نمونه سُدیر صیرفى مى گوید:

«به خدمت مولایمان امام صادق(علیه السلام) رفتیم و امام را در حال گریه و ناله دیدیم او همچون مادر فرزند از دست داده مى گریست، اندوه از گونه هاى مباركش پیدا بود و رنگ چهره اش تغییر كرده بود اشك هاى او لباسش را خیس كرده بود و در این حالت مى گفت: مولاى من غیبت تو خواب را از چشمانم ربوده و زمین را بر من تنگ نموده و آسایش دلم را از من گرفته است، مولاى من غیبت تو بلا و مصیبت مرا به فاجعه اى ابدى پیوند داده است».([12])

دل ز شوق دیدنت سوزد چو عود *** از فراقت دیده بارد همچو رود

غرقه در سیلاب اشك و دل كباب  *** كس غریق شعله ور كى دیده بود 4

4 - یاد حضرت

امام زمان(عج) به عنوان ذخیره ى الهى و رحمت واسع حق، نام و یاد شیعیان و منتظرانش را از خاطر نمى برد و لطف و عنایت آن حضرت مدام شامل حال و چراغ راه آنان است، چنان كه خود در نامه اى به شیخ مفید چنین مرقوم فرموده اند:

«ما از رسیدگى به حال شما كوتاهى نمى كنیم و یاد شما را از خاطر نمى بریم».([13])

از این رو جادارد شیفتگان و چشم انتظاران قدوم مبارك آن حضرت همیشه به یاد حضرتش باشند.([14])

یاد كردن آن حضرت نمودهاى مختلف دارد كه به چند نمونه اشاره مى كنیم:


مرکز مطالعات حوزه



[1] - همان، ج 2، ص 409، باب 38، ح 9.

[2] - مجلسى، محمد باقر، بحار الانوار (دار الكتب الاسلامیه، تهران، بازار سلطانى) ج 5، ص 312، ح 1.

[3] - محمد بن یعقوب كلینى، اصول كافى (انتشارات مسجد چهارده معصوم) ترجمه سید جواد مصطفوى، ج 2، ص 198.

[4] - شیخ صدوق، كمال الدین و تمام النعمة، ج 2، ص 512، باب 54، انتشارات اسلامى، تصحیح على اكبر غفارى.

[5] - شیخ سلیمان قندوزى، ینابیع المودة(دار الاسوة، چاپ اول، 1416 هـ ق) ح 3، باب 94، ص 397.

[6] - صدوق، ابى جعفر محمد بن على(ابن بابویه) كمال الدین و تمام النعمة (مؤسسة النشر الاسلامى وابسته به مدرسین) مصحح على اكبر غفارى، ج 2، ص 377، ح 1.

[7] - همان، ص 347، باب 33، ح 35.

[8] - مفاتیح الجنان، دعاى ندبه.

[9] - طبرسى نورى، النجم الثاقب(انتشارات علمیه اسلامیه) ص 424 - 425.

[10] - همان، ص 424.

[11] - همان ص 425. به صورت اقتباس.

[12] - شیخ صدوق، كمال الدین و تمام النعمة (انتشارات اسلامى وابسته به جامعه ى مدرسین) تصحیح على اكبر غفارى، ج 2، ص 352، باب 33، ح 50.

[13] - طبرسى، ابى منصور، الاحتجاج(اسوه، چاپ دوم، 1416 هـ ق) ج 2، ص 598.

[14] - محمدى رى شهرى، محمد، میزان الحكمة(مكتب الاسلامى، انتشارات دفتر تبلیغات، 1362 هـ ش، 1403 هـ ق) ج 2، ص 209، ح 3073.



 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.

درباره وبلاگ

این وبلاگ صرفا علمی و تحقیقی و در راستای نشر و ترویج فرهنگ و معارف اسلامی برای استفاده اقشار مختلف جامعه خصوصا جوانان راه اندازی شده است و در آن علاوه بر آثار و نوشته های مدیر وبلاگ از مقالات و نوشته های علمی از سایر نویسندگان و سایت های معتبر نیز با ذکر منبع بهره برده می شود و از هر گونه پیشنهاد و انتقاد علمی و منصفانه استقبال می شود و نشر و استفاده از مقالات آن با ذکر منبع بلا مانع است.
مدیر وبلاگ : عبدالرحیم رضاپور

آخرین پست ها

جستجو

نویسندگان

اوقات شرعی