بیکران
یا ابا صالح المهدی ادرکنا

لینکدونی

آرشیو موضوعی

آرشیو

لینکستان

صفحات جانبی

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

545- مستجاب نشدن دعای امامان علیهم السلام

بسم الله الرحمن الرحیم

چرا من باید انتظار كمك خدا را داشته باشم در حالی كه امام ها و پیامبر ها رو در سخت ترین شرایط كمك نكرده ؟ من وقتی می پرسم از كسی چرا دعای من مستجاب نمی شود می گوید حتما گناهانی داری كه جلوی استجابت رو می گیرد امامان که گناه نکرده بودند.

پاسخ :

وجود نورانی پیامبر اکرم و ائمه اطهار و اینکه خدای متعال محبت و مودت آن بزرگواران را در جان و دل ما به ودیعت نهاده، رحمت و منتی است که ما باید شکر گزار آن باشیم. کم نیستند افراد و گروه های که از شناخت اهل بیت و بهرمندی از محبت آن عزیزان به کلی محروم اند اما به زندگی روز مره و عادی شان ادامه می دهند.

پیامبران و ائمه اطهار حجج الهی و معصوم از هر گونه گناه و خطا هستند و هر گاه چیزی از خدای سبحان بخواهند به آن ها عطا می شود و اساسا تمام پشتوانه دعوت آنان، کمک و نصرت الهی بوده و اظهار امور خارق العاده و معجزات در همین راستا می باشد. و در قرآن کریم به نصرت و یاری پیامبر اکرم و مونین تصریح شده است که خداوند متعال خطاب به رسولش می فرماید :« و اگر بخواهند تو را فریب دهند خدا براى تو كافى است او همان كسى است كه تو را با یارى خود و مومنان تقویت كرد.[1]»  ولذا این سخن که « خداوند متعال كه امام ها و پیامبر ها رو در سخت ترین شرایط كمك نكرده ؟» سخن درست و مستدل نیست.

    اما اینکه چرا گاهی دعا ها و توسلات ما مستجاب نمی گردد:

باید گفت: برادر ارجمند، سرتاسر زندگی انسان پوشیده از تلخی و شیرینی و شكست و پیروزی می باشد. یك روز مطابق میل و خواستة  انسان است و روز دیگر برخلاف آن و همة این ها از ویژگی های این عالم است برای ما انسان ها هر امتحانی یا بر توان و ظرفیتمان می افزاید، یا رشد و ترقی ما را به همراه دارد. خداوند فرموده كه دعا كنید، من اجابت می كنم و در جای دیگر هم دعوت به «سعی و تلاش» نموده است، اما آیا همة توسلات ودعاهای ما در این دنیا مستجاب می شود؟ همة سعی و تلاش های ما نتیجه بخش خواهد بود؟ آیا دعای انسان های گناهکار(افرادی که کاملا به واجبات و محرمات پا بند نیستند) مستجاب می گردد؟.

شکی نیست که خداوند ارحم الراحمین است و رحمت عامه اش شامل حال همگان حتی گناهکاران نیز می گردد ولذا چه بسا که درخواست های بندگان گناهکارش (حتی کفار) را در خیلی از موارد از سر لطف و رأفت مستقیما و یا به واسطه شفاعت اولیای الهی می پذیرد و درخواست های او را اجابت می فرماید تا بنده ی گناهکار و غافل بیدار شده و به سوی پروردگار مهربان باز گردد. قُلْ یا عِبادِیَ الَّذینَ أَسْرَفُوا عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمیعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحیم‏.[2] بگو: «اى بندگان من- كه بر خویشتن زیاده‏روى روا داشته‏اید- از رحمت خدا نومید مشوید. در حقیقت، خدا همه گناهان را مى‏آمرزد، كه او خود آمرزنده مهربان است‏.

با توجه به آن چه بیان شد دعای مومن به درگاه خدای متعال و هم چنین به واسطه توسل به اولیای الهی قطعا به اجابت می رسد و استجابت سه حالت دارد كه هر کدام از حالتهای زیر برای انسان رخ بدهد اجر معنوی دارد :

1. صلاح بنده در آن است، و به او می رسد اما مشروط به دعا و توسل نیست. در این صورت ثمرة دعا و توسل، تقرب بنده به خدا و اولیای الهی است.

2. صلاح بنده در آن است و رسیدن به آن مشروط به دعا و توسل كردن است. «ثمرة دعا و توسل یكی رسیدن به مطلوب و دیگری تقرب به خدا و اولیای الهی است.»

3. صلاح بنده نبوده و به آن نمی رسد، چه دعا و توسل بكند و چه نكند. «ثمرة دعا و توسل تقرب به خدا و اولیای الهی و عوض آن دعای ظاهراً مستجاب نشده، اجر و عطای اخروی است.[3] به طوری كه انسان در قیامت آرزو می كند ای كاش در دنیا هیچ یك از دعاهایش مستجاب نمی شد و در عوض، در آخرت از آن ها بهره می برد. «این در وقتی است كه بنده در قیامت بزرگی و عظمت پاداش هایی را می بیند كه در مقابل دعا مستجاب نشده اش به او داده اند.»[4]

4. هیچ منافاتی بین  توسل به اهل بیت (علیهم السلام) و اینکه خدای متعال ممکن است در اثر عدم صلاح مومن دعایش را ظاهرا مستجاب نکند نمی باشد چون اهل بیت  (علیهم السلام) هم بر خلاف آن چه خدای متعال اراده فرموده باشد اراده و درخواست و شفاعتی نخواهند داشت.

برگرفته از مرکز مطالعات و پاس‌گویی به شبهات حوزه علمیه قم

 



[1] . وَ إِنْ یُرِیدُوا أَنْ یَخْدَعُوكَ فَإِنَّ حَسْبَكَ اللَّهُ هُوَ الَّذِی أَیَّدَكَ بِنَصْرِهِ وَ بِالْمُؤْمِنِین.(الانفال/62 .)

[2] .الزمر/53 .

[3] . داروخانة معنوی، رضا جاهد، مشهد، هاتف، هفتم، 1378، صص 22 ـ 24.

[4]. کلینی، كافی، ج‏2، ص 491، ناشر: اسلامیه‏، چاپ دوم، تهران‏، 1362 ش‏.

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.

درباره وبلاگ

این وبلاگ صرفا علمی و تحقیقی و در راستای نشر و ترویج فرهنگ و معارف اسلامی برای استفاده اقشار مختلف جامعه خصوصا جوانان راه اندازی شده است و در آن علاوه بر آثار و نوشته های مدیر وبلاگ از مقالات و نوشته های علمی از سایر نویسندگان و سایت های معتبر نیز با ذکر منبع بهره برده می شود و از هر گونه پیشنهاد و انتقاد علمی و منصفانه استقبال می شود و نشر و استفاده از مقالات آن با ذکر منبع بلا مانع است.
مدیر وبلاگ : عبدالرحیم رضاپور

آخرین پست ها

جستجو

نویسندگان

اوقات شرعی