بیکران
یا ابا صالح المهدی ادرکنا

لینکدونی

آرشیو موضوعی

آرشیو

لینکستان

صفحات جانبی

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

588- روزه در ادیان و امت‌های پیشین

سئوال: بعضی از افراد می گویند که ماه رمضان ابتدا سه روز بوده و به تدریج سی روز شده آیا این قضیه صحت دارد؟

اما در مورد سؤال  باید گفت: بعد از تحقیق در منابع مربوطه معلوم شد که روزه ماه مبارک رمضان نه تنها کمتر از سی روز مثلاً سه روز و مانند آن نبوده بلکه در امت های پیشین بیشتر از یک ماه بوده است.

حضرت امام حسن ـ علیه السّلام ـ از پدرش امیرالمؤمنان ـ علیه السّلام ـ نقل کرده که فرمود: چند نفر یهودی (پیروان حضرت موسی در آن زمان) محضر رسول خدا مشرف شدند و داناترین آنها مسایل چندی از حضرت پرسید در بین سؤالات عرضه داشت: برای چه خداوند عز و جل سی روز، روزه به امّتت واجب کرده و به امم سابقه بیشتر از سی روز فرض و لازم قرار داده بود؟

نبی اکرم فرمود: وقتی جناب آدم از درخت نهی شده خورد، آنچه خورده بود مدت سی روز در شکمش باقی ماند پس خداوند سبحان به ذریّه او واجب کرد که سی روز گرسنه و تشنه باشند و آنچه را که در بین این سی روز می خورند (شبها) و در خوردن مجاز هستند تفضّلی است از ناحیه حق تعالی برایشان و همین حکم به جناب آدم نیز ثابت بود باری حق عز و جل حکم مزبور را به امّت من واجب گردانید سپس حضرت این آیه را تلاوت فرمودند: "ای اهل ایمان به شما نیز روزه داشتن فرض گردید همان طوری که به امم گذشته فرض شده و این تکلیف به خاطر آن است که شما پرهیزگار شوید، روزهای به شماره معینی روزه دارید."

یهودی عرضه داشت: ای محمد ـ صلی الله علیه و آله ـ راست گفتی، بفرمایید: پاداش کسی که این سی روز را روزه دارد چیست؟

نبی اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ فرمود: مؤمنی نیست که ماه رمضان را به امید اجر و پاداش روزه بگیرد مگر آن که خداوند هفت خصلت برایش مقرر می فرمایید:

1 . حرام را از بدنش ذوب می کند.

2 . به رحمت باری تعالی نزدیک می گردد.

3. حق تعالی سختی های مرگ را به او آسان می فرماید.

4 . ازگرسنگی و تشنگی روز قیامت در امانش قرار می دهد.

5 . برات آزادی از جهنم را نصیبش می گرداند.

6 . از طیّبات بهشتی بهره مندش می کند.

7.

یهودی عرض نمود: ای محمد ـ صلی الله علیه و آله ـ راست گفتی.1

 

پی نوشت:

1 . صدوق، علل شرائع، با ترجمه سیدمحمد جواد ذهنی، تهرانی، ج 2، ص 229 و ص 231، نشر مؤمنین، چاپ اول، سال 1380 ش.


ن.م
چهارشنبه 31 خرداد 1396 04:02 ق.ظ
باسلام.بسیار جالب بود.
پاسخ عبدالرحیم رضاپور : ممنونم
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.

درباره وبلاگ

این وبلاگ صرفا علمی و تحقیقی و در راستای نشر و ترویج فرهنگ و معارف اسلامی برای استفاده اقشار مختلف جامعه خصوصا جوانان راه اندازی شده است و در آن علاوه بر آثار و نوشته های مدیر وبلاگ از مقالات و نوشته های علمی از سایر نویسندگان و سایت های معتبر نیز با ذکر منبع بهره برده می شود و از هر گونه پیشنهاد و انتقاد علمی و منصفانه استقبال می شود و نشر و استفاده از مقالات آن با ذکر منبع بلا مانع است.
مدیر وبلاگ : عبدالرحیم رضاپور

آخرین پست ها

جستجو

نویسندگان

اوقات شرعی