تبلیغات
بیکران - 635- پانزدهم رمضان المبارک ولادت کریم اهل بیت سبط اکبر امام حسن مجتبی مبارک باد
بیکران
یا ابا صالح المهدی ادرکنا

لینکدونی

آرشیو موضوعی

آرشیو

لینکستان

صفحات جانبی

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

635- پانزدهم رمضان المبارک ولادت کریم اهل بیت سبط اکبر امام حسن مجتبی مبارک باد



صلح امام حسن ـ علیه السلام ـ چه نتایجی را در بر داشت؟

امیر المؤمنین ـ علیه السلام ـ در 21 رمضان سال 40 هجری قمری در كوفه شهید شد.(1) آن حضرت در حالی به شهادت رسید كه به دلایلی منطقه شام را نتوانست از دست معاویه خارج سازد و استاندار مورد نظر خود را به آن جا گسیل دارد. مزدوران معاویه حتی مالك اشتر را كه با حكم علی ـ علیه السلام ـ عازم مصر بود، به شهادت رسانیدند و علاوه بر شام كه كاملاً در اختیار معاویه بود، نیروهای معاویه با نفوذ به قلمرو و حكومت علی ـ علیه السلام ـ و ایجاد رعب و وحشت، حركت های ایذائی انجام می دادند.(2)
در چنین شرایطی امام حسن ـ علیه السلام ـ حكومت را به دست گرفت و شش ماه بعد ناچار شد از حكومت كناره گیری كند و آن را به معاویه واگذار نماید.(3)

 

امام حسن ـ علیه السلام ـ با این كه از لحاظ نظامی در وضعیتی بسیار ضعیف قرار داشت، امّا شروط زیادی را به معاویه تحمیل كرد. كه می توان همین شروط را از نتایج صلح برای اسلام دانست اگر چه فواید بسیار روشن و برجسته دیگری نیز در طول تاریخ برای این صلح بوده است.
1. حسن بن علی ـ علیهما السلام ـ حكومت و زمامداری را به معاویه واگذر می كند، مشروط به آن كه معاویه طبق دستور قرآن مجید و روش پیامبر ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ رفتار كند.
2. بعد از معاویه، خلافت، از آن حسن بن علی ـ علیهما السلام ـ است و اگر برای او حادثه ای پیش آید، حسین بن علی ـ علیه السلام ـ زمام امور مسلمانان را در دست می گیرد و معاویه حق ندارد كسی را به جانشینی خود انتخاب كند.
3. بدعت ناسزا گویی و اهانت نسبت به امیر المؤمنین ـ علیه السلام ـ و لعن آن حضرت در حال نماز باید متوقف شود و از علی ـ علیه السلام ـ جز به نیكی نباید یاد شود.
4. مبلغ پنج میلیون درهم كه در بیت المال كوفه موجود است، از موضوع تسلیم حكومت به معاویه مستثنا است و باید زیر نظر امام مجتبی ـ علیه السلام ـ مصرف شود. هم چنین معاویه باید در تعیین مقرّری و بذل مال، بنی هاشم را بر بنی امیّه ترجیح بدهد و نیز باید معاویه از خراج «دار ابگرد» فارس مبلغ یك میلیون درهم در میان بازرگانان شهدای جنگ جمل و صفیّن كه در ركاب امیرمؤمنان ـ علیه السلام ـ كشته شده اند، تقسیم كند.(4)
5. معاویه تعهد می كند كه تمام مردم، اعم از سكنه شام و عراق و حجاز، از هر ن‍ژادی كه باشند، از تعقیب و آزار وی در امان باشند و از گذشته آن ها صرف نظر كند و احدی از آن ها را به سبب فعالیّت های گذشته شان بر ضدّ حكومت معاویه، تحت تعقیب قرار ندهد و مخصوصاً اهل عراق را به خاطر كینه های گذشته، آزار نرساند.
علاوه بر این معاویه تمام یاران علی ـ علیه السلام ـ را در هر كجا كه هستند، امان می دهد كه هیچ یك از آن ها را نیازارد و جان و مال و ناموس شیعیان و پیروان علی ـ علیه السلام ـ در امان باشند و به هیچ وجه تحت تعقیب قرار نگیرند و كوچك ترین ناراحتی را برای آن ها ایجاد نكند، حقّ هر كسی به وی برسد و اموالی كه از بیت المال در دست شیعیان علی ـ علیه السلام ـ است، از آن ها پس گرفته نشود. هم چنین نباید هیچ گونه خطری از ناحیه معاویه متوجه حسن بن علی ـ علیهما السلام ـ و برادرش حسین بن علی ـ علیهما السلام ـ و هیچ یك از افراد خاندان پیامبر ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ بشود و نباید در هیچ نقطه ای موجبات خوف و ترس آن ها را فراهم سازد.
در پایان پیمان، معاویه اكیداً تعمّد كرد كه تمام مواد آن را محترم شمرده، دقیقاً به مورد اجرا بگذارد. او خدا را بر این مسأله گواه گرفت و تمام بزرگان و رجال شام نیز گواهی دادند.(5)

نتایج صلح امام حسن ـ علیه السلام ـ علامه مجاهد، مرحوم سید شرف الدین عاملی در مقدمه ای كه بر كتاب ارزشمند «صلح الحسن» تالیف شیخ راضی آل یاسین، نوشته، چنین می نگارد:
مهم ترین هدف امام حسن ـ علیه السلام ـ آن بود كه پرده از چهره واقعی این طاغیان بردارد و آنان را آن طور كه بودند، بشناساند، تا از عملی شدن نقشه هایی كه برای از بین بردن رسالت جدّش پیامبر ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ كشیده بودند، جلوگیری نماید و این هدف امام ـ علیه السلام ـ به طور كلی برآورده شده و ماسك از چهره كثیف امویان بر افتاد و ماهیت پلید آنان، آشكار گشت.
از بركت تدبیر امام حسن ـ علیه السلام ـ بود كه برادرش سید الشهداء ـ علیه السلام ـ آن انقلاب بزرگ را كه روشن گر حقیقت و عبرت بخش خردمندان بود، به وجود آورد.
این دو برادر دو رویه یك رسالت بودند كه وظیفه و كار هر یك، در جای خود و در اوضاع و احوال خاصّ خود از نظر ایفای رسالت و تحمل مشكلات و نیز از نظر فداكاری و از خود گذشتگی، درست معادل و هم وزن دیگری بود.
حسن ـ علیه السلام ـ از بذل جان خود دریغ نداشت و حسین ـ علیه السلام ـ در راه خدا جانبازتر از حسن ـ علیه السلام ـ نبود. چیزی كه هست، حسن ـ علیه السلام ـ جان خود را در یك جهاد خاموش و آرام فدا كرد و چون وقت شكستن سكوت رسید، شهادت كربلا واقع شد. شهادتی كه پیش از آن كه حسینی باشد، حسنی بود!
از نظر خردمندان صاحب نظر، واقعیت فداكاری در روز «ساباط» از روز «عاشورا» ریشه دار تر بود، زیرا امام حسن ـ علیه السلام ـ آن روز در صحنه فداكاری نقش یك قهرمان شكیبا و پایدار را در چهره یك شكست خورده از پای در آمده ایفا كرد.
از این جاست كه شهادت عاشورا در مرتبه اول، حسنی بود و در مرتبه دوم حسینی، زیرا این حسن ـ علیه السلام ـ بود كه در واقع شالوده نهضت عاشورا را ریخت و آن را به ثمر رساند.
پیروزی امام حسن ـ علیه السلام ـ متوقف بود بر این كه حقیقت را با صبر و حكمت خویش روشن كند و در پرتو این روشنی بود كه امام حسین ـ علیه السلام ـ توانست به آن پیروزی پر شكوه و نمایان دست یابد.
گویی امام حسن و امام حسین ـ علیهم السلام ـ (به منظور روشن كردن ماهیّت ضدّ اسلامی حكومت اموی و بیدار كردن مردم از غفلت) بر سر یك برنامه متفقاً تصمیم گرفته بودند كه هر یك نقشی ایفا كنند. منتهی نقش امام حسن ـ علیه السلام ـ نقش صبر و پایداری حكیمانه باشد و نقش امام حسین ـ علیه السلام ـ نقش انقلاب و قیام مردانه، از این دو نقش یك تاكتیك كامل در راه هدف واحد به وجود آید.
از این جا بود كه پس از واقعه ساباط و كربلا، مردم بیدار شدند و شروع كردند به فكر كردن در مسائل و حوادث و پی به ماهیت پلید بنی امیّه بردند.(6)
خلاصه: 1. امام حسن ـ علیه السلام ـ با صلح خود توانست جان خود و بنی هاشم و شیعیان را در آن مقطع تاریخی از كشته شدن و تار و مار شدن بی نتیجه حفظ نماید.
2. آن حضرت با صلح خود، بستری را فراهم ساخت تا در یك مدّت حدود 20 ساله، شیعیان به لحاظ كمّی و كیفی رشد قابل توجهی بكنند.
3. آن حضرت با صلح خود توانست دین پیامبر ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ را حفظ نماید.
4. آن حضرت با تحمیل شروطی بر معاویه، وی را از انظار مردم و در افكار عمومی و تاریخی رسوا ساخت.
5. هر چند كه معاویه به مفاد صلح نامه عمل نكرد، اما همین عمل موجب گشت تا امام حسین ـ علیه السلام ـ با استناد به همین صلح نامه علیه یزید قیام كند، زیرا یكی از مفادّ صلح نامه در موروثی نكردن حكومت بود.
6. این عقب نشینی تاكتیكی امام حسن ـ علیه السلام ـ باعث بیداری جهان تشیّع و در نتیجه زمینه ای برای قیام امام حسین ـ علیه السلام ـ گشت.
7. مردم كوفه در موقع صلح امام حسن ـ علیه السلام ـ هنوز با ماهیّت پلید معاویه آشنا نبودند، ولی كناره گیری اجباری امام حسن ـ علیه السلام ـ باعث شد تا آن ها به مرور زمان با ماهیّت واقعی بنی امیّه و به وی‍ژه معاویه آشنا شوند.


منبع : نرم افزار پاسخ 2، مرکز مطالعات حوزه علمیه قم .


پاورقی:

1. مفید، الارشاد، ترجمه سید هاشم رسولی محلاتی، تهران، انتشارات علمیه اسلامیه، چاپ دوم، 1346 ش، ج 1، ص 321.
2. جعفریان، رسول، تاریخ خلفا از رحلت پیامبر ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ ، تا زوال امویان، قم، انتشارات دلیل ما، چاپ پنجم، 1385ش، ص317 ـ 325.
3. همان، ص 363، و محمد محمدی اشتهاردی، سوگنامه آل محمد ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ ، قم، انتشارات ناصر، چاپ اول، 1369ش، ص 56.
4. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، تهران، المكتبه الاسلامیه، چاپ اول، 1393ق، ج 44، ص 10.
5. آل یاسین، شیخ راضی، صلح امام حسن ـ علیه السلام ـ پر شكوه ترین نرمش قهرمانانه تاریخ، ترجمه آیت الله سید علی خامنه ای، تهران، موسسه انتشارات آسیا، چاپ اول، 1354 هـ.ش، ص 259 ـ 261.
6. همان، ص 20 ـ 21.

گلناز
چهارشنبه 10 تیر 1394 03:34 ب.ظ
سلامممممم نفسممممممممممم
خوبی عزیزممممممممم
وبت خیلی خوب بووووووووود خیلی
میخواستم بیای به وب منم سایت سر بزنی
می بینمت
نویسندگان وبلاگ
چهارشنبه 10 تیر 1394 01:51 ب.ظ
آشنایی بیشتر با وبلاگ ها و وبلاگ نویسان، به علاوه افزایش بازدید وبلاگ خودتان...
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.

درباره وبلاگ

این وبلاگ صرفا علمی و تحقیقی و در راستای نشر و ترویج فرهنگ و معارف اسلامی برای استفاده اقشار مختلف جامعه خصوصا جوانان راه اندازی شده است و در آن علاوه بر آثار و نوشته های مدیر وبلاگ از مقالات و نوشته های علمی از سایر نویسندگان و سایت های معتبر نیز با ذکر منبع بهره برده می شود و از هر گونه پیشنهاد و انتقاد علمی و منصفانه استقبال می شود و نشر و استفاده از مقالات آن با ذکر منبع بلا مانع است.
مدیر وبلاگ : عبدالرحیم رضاپور

آخرین پست ها

جستجو

نویسندگان

اوقات شرعی